Afvallen doe je zo

Afvallen doe je zo!

Spread the love

Wil je afvallen maar heb je geen zin in een abonnement bij de sportschool, een diëtist en middeltjes die toch niet werken? Hieronder een paar makkelijke tips om af te vallen en je beter te voelen.

Waarom wil je afvallen?

Iedereen heeft wel z’n eigen reden om af te vallen. Sommige mensen willen van hun zwembandjes af, andere mensen willen gewoon gezonder worden, of je wil er op je best uitzien voor je (aankomende) geliefde. Met deze stok achter de deur en doel voor ogen blijf je jezelf motiveren om te kunnen afvallen.

Bewegen

Om (overtollig) vet te verbranden zul je meer moeten gaan bewegen. Doordat je meer gaat bewegen wordt je stofwisseling verhoogd en kun je sneller meer calorieën verbranden. Begin gewoon eens met wandelen, ga naar een bos, naar de duinen of een park en ga gewoon lopen. Niet alleen ben je in beweging, maar je kunt ook nog eens genieten van de mooie omgeving.

Waarom niet fietsen? Fietsen kan natuurlijk ook, maar dan ben je eigenlijk alleen maar met je benen bezig, als je loopt gebruik je ook je armen. Meer beweging = meer afvallen!

Als je denkt dat je het aankunt dan kun je natuurlijk ook gaan hardlopen. Met hardlopen train je ook gelijk een hoop spieren waardoor je ook nog eens sterker wordt.

Minder suikers eten

Je kunt jezelf een compleet persoonlijk eetpatroon laten aanmeten met allerlei groente-shakes en dat soort dingen, maar stoppen met het eten en (vooral) drinken van zoete producten is misschien wel de grootste winst die je kunt behalen. Ook het consumeren van suikervervangers als aspartaam en stevia moet je vermijden, want hoewel dit geen suiker is, wordt het wel op dezelfde manier door je lichaam opgenomen en kon je eigenlijk geen stap verder.

Als je te veel koolhydraten binnen krijgt dan wordt het overschot omgezet in vet. Het is daarom belangrijk om wel koolhydraten binnen te krijgen, maar niet te veel. Dat geldt natuurlijk ook voor vetten en eiwitten. Koolhydraten worden omgezet in glycogeen, en bij lichamelijke inspanning wordt glycogeen weer omgezet in glucose, een brandstof voor de spieren. Maar al het glycogeen wat niet gebruikt wordt, wordt weer omgezet in vet.

Dus je hebt wel koolhydraten nodig, maar lang niet zo veel als de gemiddelde mens tegenwoordig binnenkrijgt. In plaats van frisdrank, fruitsappen en dergelijke is het verstandig om gewoon water te drinken en niet meer te snoepen. Dit voorkomt ook de kans op suikerziekte.

Geen suiker maar vet?

Hoewel iedereen adviseert om minder vet te eten, is het eten van de juiste vetten gezonder voor je dan koolhydraten. Onverzadigde vetten zijn de echte voorkeursbrandstoffen van het lichaam, en het is dus helemaal niet erg om dat te eten. Waar zitten onverzadigde vetten in?

  • Olijfolie
  • Pinda’s en noten (ongezouten)
  • Avocado
  • Vis

Verzadigde vetten (kaas, (niet pure) chocolade, volle melkproducten, koekjes en gebak) kunnen beter vermeden worden.

Help, wat moet ik (niet) eten?

Om koolhydraat-arm te gaan leven raad ik je aan om frisdrank, wit brood, witte rijst, friet, aardappelen en snoep te laten staan.

Volkorenbrood, pasta, groente, fruit, volkorenrijst, erwten, linzen, noten en pinda’s zijn ‘langzame’ koolhydraten. Dit kun je gewoon (zij het met mate) eten.

Het eerste rijtje bestaat voornamelijk uit ‘snelle’ koolhydraten, deze worden snel verteerd, worden dus sneller omgezet in glycogeen en dus in vet. De producten in onderste rijtje zijn eigenlijk gecompliceerder, waardoor het lichaam langer nodig heeft het te verteren en om te zetten, waardoor de glycogeen langzamer wordt omgezet in glucose en je bloedsuikerspiegel constant wordt aangevuld, in plaats van een piek die je krijgt met snelle koolhydraten.

Geef een reactie